-
ul. Szpitalna 32, 88-400 Żnin
-
52 303 01 69
-
pcpr@pcpr-znin.pl
Rozwój rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych do 14 dzieci
W dniu 14.11.2019 roku w Pałacu w Młodocinie odbyło się spotkanie dotyczące rozwoju rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych do 14 dzieci w ramach projektu „Rodzina w Centrum 2”.
Program spotkania obejmował taka tematykę jak:
- Elementy z zakresu prawa rodzinnego
Czym jest władza rodzicielska, jakie są formy ingerencji w jej wykonywanie. Opieka prawna, dziedziczenie i obowiązek alimentacyjny w kontekście rodziny zastępczej. Prawa i obowiązki dziecka – mini wykład, prezentacja multimedialna, skrypt materiałów dla uczestników. - Jak być dobrym rodzicem – tworzenie definicji „dobrego rodzica/opiekuna”, wykorzystanie ćwiczeń warsztatowych i dyskusja nad obrazem dobrego rodzica/opiekuna w oczach dorosłego i dziecka
- Rola i obowiązki opiekuna zastępczego - ćwiczenie warsztatowe, praca w grupach, konfrontacja wyobrażeń i pomysłów uczestników z obowiązującymi przepisami.
- Oczekiwania społeczne wobec opiekunów zastępczych i ich konsekwencje dla właściwego wypełniania tej roli – dyskusja
- Wpływ sytuacji kryzysowej, jaką jest rozstanie z rodziną na funkcjonowanie emocjonalne dziecka.
Co to jest więź, jak powstaje i co się dzieje, kiedy więź jest zaburzona – ćwiczenie warsztatowe, mini wykład, materiały dla uczestników
Wpływ doznanych przez dziecko strat na jego funkcjonowanie – ćwiczenie na przykładzie historii dziecka w rodzinnej pieczy zastępczej - Znaczenie rodziny dla dziecka w opiece zastępczej, rola kontaktu z rodziną biologiczną i jak sobie z tym radzić. Emocje dziecka, związane ze spotkaniami z rodziną i ich wpływ na codzienne życie rodziny zastępczej – ćwiczenia warsztatowe pokazujące wszystkie strony (rodzina biologiczna, dziecko w rodzinie zastępczej, rodzina zastępcza). Konflikt lojalności dziecka w rodzinie zastępczej - ćwiczenie warsztatowe
- Współpraca rodziny zastępczej z instytucjami – praca zespołowa na rzecz dziecka. ćwiczenie warsztatowe.
Ćwiczenie warsztatowe pokazujące, jakie instytucje wspierają dziecko, RZ i RB. - Czy rodziny zastępcze są potrzebne? Jak pozyskiwać nowe rodziny zastępcze? – ćwiczenie „Burza mózgów” i dyskusja. Podsumowanie, wymiana uwag, spostrzeżeń, pytania uczestników, ankiety ewaluacyjne, wydanie zaświadczeń.